X
تبلیغات
وبلاگ تخصصی طراحی فضای سبز

وبلاگ تخصصی طراحی فضای سبز

اطلاعات فنی و استانداردهای جهانی برای طراحی فضای سبز

دوستان عزیزی که تمایل به طراحی دارند برای من ایمیل بزنند چون بعضی دوستان پیام گذاشتن ولی یا یادشون رفته ایمیلشون رو بنویسن و یا اشتباه نوشتن که امکان تماس باشون وجود نداره.

شاد و روشنیده باشید

+ نوشته شده در  یکشنبه هفتم آذر 1389ساعت 19:56  توسط مهندس کامران سید عزیزی  | 

با توجه به اهمیت موضوع شیب بندی و با توجه به اینکه من شیب بندی ۳ تا از ۷ تا پارک طراحی شده توسط خانم مهندس حسینی رو کامل کردم و رفتم سراغ چهارمی ، لازم دونستم در مورد شیب بندی توضیحات مهمی بدم.

در نظر داشته باشید که بیشتر زمینها دارای شیب از یک یا دو طرف هستند و حتی گاهی ضلعهای مقابل شیب های عکس هم دارند و طراح فضای سبز نمیتونه این مساله رو نادیده بگیره. این شیب همیشه به چشم نمیاد ولی در هنگام اجرا اگر در نظر نگرفته باشید یک دفعه می بینید یک طرف فضای سبزتون یک متر از خیابون مجاور بالاتر اومده. من موردی رو دیدم که شهرداری دبی در یک پارک در منطقه قصیص شیب رو صفر در نظر گرفته و از یک طرف شروع به کار کرده و وقتی که پارک به انتهاش نزدیک شده ارتفاع پیاده روها ۱۷۰ سانتی متر از خیابون مجاور بالاتر قرار گرفته. یعنی تقریبا هم ارتفاع نرده دور پارک

شیب رو به دو نوع تقسیم می کنیم. یکی شیب اجزای طرح و یکی شیب کلی طرح. شیب اجزا یعنی شیبی که به هر عنصر طرح باید داد تا آب روش نایسته مثلا همیشه پیاده روها یک شیب یک درصد رو دارند و مثلا یک ضلع یک پیاده روی به پهنای دو متر دو سانتی متر از ضلع دیگه بالاتر قرر داره. یا شیبی که ما به یک زمین ورزشی میدیم .

اما شیب بندی کلی یعنی هماهنگ کردن شیب کلی ناحیه فضای سبز با خیابانهای اطراف. همه شیب های جزئی باید با شیب کلی هماهنگ شن.مثلا در نظر بگیرید که پارکی طراحی می کنید که بین دو خیابون موازی سرازیر قرار داره و گوشه های پایینی از گوشه بالایی یک متر پایین ترند و طول ضلع موازی شیب هم ۱۰۰ متره. یعنی پارک شیب کلی یک ٪ به یک طرف داره. در چنین حالتی پیاده روهای پارک کافیه از شیب کلی تبعیت کنند.ولی اگر شیب کلی پارک نیم درصد بود باید یک لبه پیاده رو رو یک سانت از امتداد شیب کلی هم پایین تر میاوردیم.

برای شیب بندی کلی یک ناحیه اگر محصور به زمینهای مجاور یا خیابانهای اطراف است ما مقید به شیب خیابانهای اطراف هستیم. اگر جدول اطراف آن نصب شده که ارتفاع جدول مبنای شیب بندی ماست و اگر نصب نشده هنوز شما از ارتفاع وسط آسفالت خیابون با شیب ۲ ٪ به محل جدول حرکت کنید و هر عددی که به دست اومد ۱۵ سانتی متر برای جدول به اون اضافه کنید و این میشه ارتفاع جدولی که در آینده نصب میشه.

حالا که ارتفاع جدول موجود ( Existing Kerb ) یا جدول آینده ( Proposed Kerb ) رو می دونید برای شیب بندی کلی ناحیه خطوطی فرضی رو بطور موازی به فواصل معین در هر دو راستا بین جداول دو ضلع مقابل بکشید و یک شبکه درست کنید. مثل این شکل:

شیب بندی در طراحی فضای سبز

حالامیزان تغیر ارتفاع بین دو جدول رو بین این خطوط راهنما تقسیم کنید و با اولویت دادن به تغیر شیب بیشتر کنار نفاط تقاطع بنویسید و بعنوان راهنمای شیب بندی کلی استفاده کنید. فاصله خطوط راهنما بستگی به بزرگی قطعه زمین ( Plot SIze ) و میزان تندی شیب داره. هر چه زمینی شیبش تند تره خطوط باید به هم نزدیکتر باشند.

همه اینها در حالتی است که شما قصد دارید با تسطیح شیب مورد نظر خود را به زمین تحمیل کنید.در بسیاری مواقع برای کاهش هزینه یا بر اساس مفهوم اساسی طرح مانند پارکهای جنگلی ما از پستی و بلندی زمین تبعیت می کنیم و در این صورت شیب کلی طرح اهمیتی ندارد و تنها باید بعد از مساحی و تهیه منحنی های تراز (Counter lines ) شیب جزئی هر عنصر را با مکانی که در آن قرار می گیرد متناسب نمود.

شاد باشید

+ نوشته شده در  یکشنبه هفتم آذر 1389ساعت 8:59  توسط مهندس کامران سید عزیزی  | 

مطالب قدیمی‌تر